Makna Hati

makna hati menyusuri cinta ilahi.. bukankah setiap manusia mempunyai sekeping hati yang di anugerahkan Ilahi..dan hati inilah tempatnya tersimpan pelbagai rahsia

Salam Berzikir

Salam Pembuka bicara, pengikat iman..sebagaimana seteguhnya sekeping hati untuk terus mbaca kupasan kali ini.


Teringat kisah kisah semasa diri ini masih kecil dek ’sebatang taugeh y sedang bercambah, rapuh batangnya dan hijau daunnya, apalagi akarnya y hanya secebis tak cukup untuk mencengkam tanah sekuatnya..bagaikan gambaran seorg kanak-kanak. Di pendekkan kata, sejak kecil lagi dididik dengan sebatang rotan/penyapu lidi apabila melakukan kesalahan. Bila anak sudah meningkat dewasa ,lain pula cara didikannya..namun, dari pandangan mata hati ana, lain org lain pula caranya dlam mendidik cahaya mata masing2. Gelagat anak-anak dewasa makin menjadi dengan pelbagai kes jenayah yang melanggar hak asasi manusia seperti yang diwarwarkan di dalam berita.


Sepertimana yang kita tahu, Islam telah menggariskan panduan mendidik anak dan masyarakat dengn cukup teliti dan saksama dengan hukumannya. yang terbaru, kes buang anak dan berzina makin menjadi jadi bagaikan cendawan tumbuh selepas hujan.


Masyarakat bagaikan sudah jelek dengan isu yang dikatakan ’biasa’ ini..padahal di sisi Islam ia amatlah di kecam. Dengan terlaksananya hukuman sebat bagi pesalah syariah di bawah Akta Mahkamah Syariah (bidnag kuasa jenayah) 1965 (Pindaan) 1984 selain mengehadkan denda tidak lebih RM5000 atau penjara tidak lebih dari 3 tahun atau gabungan mana mana yang di atas, pasti kesannya lebih mendalam buat pesalah selain dapat memberi keinsafan y nyata. Perlaksanaan hukuman penjara sebelum ini juga membeir kesan cuma tidak mendalam di dalam hati pesalah..denda apatah lagi. Hukuman penjara sebaliknya memneri kesan y buruk kepada pesalah seperti di buang kerja, hilang sumber pendapatan, berjauhan dengan keluarga dan seterusnya boleh menyebabkan masalah emosi dek kerana tempohnya.

Saudara y dikasihi, konsep sebatan dalam Islam harus difahami semua golongan masyarakat supaya tiada yang salah anggap. Mengapakah Islam menggariskan hukuman sebegini kepada si pengzina? apakah dasarnya?..ini kerana:
1. melanggar hak-hak Allah (bagi org Islam)
2. melanggar norma akhlak manusia
3. merosakkan hubungan perkhawinan dan keturunan manusia.

Dari petikan al-Quran:
''Dan org-org mukmin itu ialah org yang tidak menyembah Tuhan lain beserta Allah kecuali dengan alasna y hak, dan tidak berzina, brgsiapa y melakukan demikina itu, nescaya dia mendapat dosanya. Akan dilipat gandakan azab utknya pada hari iamat dan dia akan kekal dalam azab itu dlm keadaan terhina. Kecuali org2 y bertaubat, beriman dna mngerjakan amal soleh, maka mereka itu akn digantkan Allah kejahatan mereka dgn kebajikan2. Dan adalah Allah itu Maha Pengamoun lagi Mhaa Penyayang''.
(al Furqan:68,69,70)

Terdapat 2 jenis penzina dan hukuman atas kesalahannya.Berikut adalh ringkasannya dan diharapkan pembaca dpt mngmbil perhatian:

a. Penzina Muhshan
-iaitu org lak2 atau wanita y telah menikmati persetubuhan dlm perkahwinan y sah,sama ada keluar air mani ataupun tdk,samada dlm ikatan perkahwinan ataupn tlh bercerai. Di dunia dikenakan hukuman mati iaitu direjam sampai mati.

Semasa pemerintahan Rasulullah saw di kala Baginda menakluki kawasan y diduduki oleh org bukan islam, Baginda telah melaksanakan hukum ini dgn jelas dan tegas. Berdasarkan hadis-hadis riwayat Bukhari, Muslim, Ahmad, Abu Daud dan lain lain. Rasulullah juga melaksanakan hukuman y sama terhadap penganut agama Nasrani, Majusi dan kafir wathani y berlindung di bawah panji-panji Islam.

Saudara pembaca y dikasihi sekalian. Persoalan seterusnya di minda saudara adalah bagaimanakah hukuman rejam dijalankan?berikut serba sedikit caranya:
1. dilakukan secara terbuka dan disaksikan oleh sekumpulan org Islam
2. Jika pesalah wanita itu mengandung, hukuman akan ditangguhkan sampai dia
bersalin dan selesai menyusukan anaknya dlm tempoh
3. wanita y direjam keadaannya duduk, manakala lelaki berdiri
4. Pakaiannya pula diikat baik dan kemas supaya tdk terbuka auratnya dikala
menggelepar kesakitan.

Hukumannya berat tetapi wajar. Islam telah memberi kelonggran dan kemudahan pada pesalah untuk melaksanakn tgugjwb kpd anak y baru dilahirkan.


b. Penzina Bukan Muhshan
Iaitu laki-laki atau wanita y belum menikmati hubungan kelamin dalam perkahwinan y sah tetapi telah melakukan hubungan itu iaitu di luar perkahwinan y sah.

Hukumannya,
1. 100 kali sebatan

’Wanita penzina dan lelaki penzina hendaklah kamu dera atas tiap2 org 100 kali rotan dan janganlah perasaan kasihan atas kedua-duanya menghalang kamu dalam menegakkan agama Allah, jika sekiranya kamu beriman kepada Allah dn hari akhirat. Dam hendakla pelaksanaan hukuman atas kedua-duanya dipersaksikan oleh skeumpulan org2 mukmin’
(Surah an-Nur: 2)

2. Pembuangan negeri/daerah selama 1 tahun

Tahukah saudara bahawa hukuman gabungan anatara 100 kali rotan dan buang negeri ini tlh dilaksanakan semasa pemerintahan Khulafa’ ar-Rasyidin.

Namun saudara, ada juga y berpendapat tempoh setahun itu adalh maksimum dan hanya lelaki sahaja y akan dihukum buang negeri krn wanita adalah aurat. Hikmah spy di buang negeri adalah utk mengasingkan penzina ke satu daerah lain dr daerahnya dan dalam masa y sama supaya penzina dapat bertaubat dan membina kehidupan y baru. Inilah cara ajaran y diterapkan Islam agar jiwa-jiwa muslim terkesan atas kesalahan y dilakukannya.

Mari kita selidik pula bagaimanakah hukuman sebatan ini dijalankan semasa zaman pemerintahan Islam dahulu kala.
a. wanita y hamil hendaklah ditangguhkan smpai tempoh ia berslain dan
selepas menyusukan anaknya
b. jika sakit ditangguh sehingga ia sembuh
c. hukuman tdk boleh dilakukan dlm keadaan cuaca y terlalu panas dan sejuk
d. pesalah di rotan sambil ia duduk
e. sebatan rotan boleh dikenankan kpd seluruh anggota badan KECUALI kepala,
muka dna kemaluan menurut Asy-Syafi’e dan Abu Hanifah.
f. rotan y digunakan bersaiz sederhana, tdk besar, dan tidak kecil
g. disaksikan oleh golongan mukmin.

Baru-baru ini, seramai 3 org pesalah waniat telah dikenakan hukuman rotan sebyk 6 sebatan. Undang-undang ini terhasil atas wadah perbincangan dan kesepakatan daripada hakim syariah, peguam negara, JAKIM dan JAIS. Sebelum terlaksananya hukuman tersebut, pesalah dibolehkan utk solat sunat taubat dan beberapa sesi kaunseling diadakan supaya dapat memperbetulkan akidah mereka di smaping memberi kekuatan spiritual y mendalam kpd mereka.


Selain dalam keadaan menutup aurat, hukuman dikenakan dlm keadaan duduk dan selepas itu pesalah boleh direhatkan. Pesalah boleh pulang ke rumah dalam masa sehari dua selepas itu sekiranay prosedur hukuman telah selesai. Alhamdulillah, mereka memberi impak y positif ke dalam diri mereka malah ada pesalah y mengaku bhw beliau cukup terkesan dan insaf selepas menjalani hukuman tersebut. Biarpun 6 sebatan sudah cukup menghadiahkan secebis kesedaran buat saudara Islam kita ini, berbanding hukuman penjara dan denda y dilihat sebagai prosedur y kurg memberi makna dalam hati mereka.

Dengan terlaksananya hukuman baru ini, moga-moga cinta Ilahi dalam hati mereka dapat memberi cahaya dan pengajaran buat kita serta semua wanita dan laki2 y lain. Juga smoga hati-hati peguam dan hakim seluruh negara serta badan-badan kerajaan atau bukan kerajaan dapat memberi sokongn y padu supaya undang-undang baru dipinda secara teliti dan di praktikkan bukan sahaja di seluruh negeri bahkan seluruh begara-negara Islam di dunia ini. Setapak melangkah buat hari ini, segunung hasil buat bertahun akan dtg!



Terima kasih krn sabar membaca rumusan ini. Dan sampaikanlah walau sepotong ayat..itu sudah memadai.

Sumber rumusan: Mengenal Kanun Jenayah Islam karangan Drs. Abdul Ghani Azmi B Idris

Wallahualam

Santai kopi

Mari berkongsi resepi bersama!
Resepi y bakal ana kongsikan ini cukup simple buat penggemar coffee. Sesuai untyk di buat bersama lunch dan tea-break.Tapi sayangnya, ana bukanlah seorg kaki kopi.huhu..kalau nak tahu rasanya, cubalah

Core power:
1. 1 sudu kecil Serbuk kopi(apepe je,tp bkan y segera)
2. 3 scope aiskrim vanilla
3. 500ml susu lembu berkrim
4. Ais secukupnya
5. Termos

Cara-cara:
1. Cairkan serbuk kopi dengan sedikit air panas dan gula secukupnya. Setelah itu
buangkan habuknya.
2. Masukkan air kopi ke dalam termos
3. Campurkan 500ml susu lembu berkrim tadi ke dalam termos
4. Masukkan 3 scope ais krim vanilla ke dalamnya sekali
5. Tutup termos dan goncangkan isinya(baik-baik, nanti tumpah)
6. Sedia untuk dihidang dalam gelas berisi ais
7. siap!!

Pada sesiapa y ingin mncuba, nanti bgtaw pada saya rasanya
ok, jumpa lagi(*-*)


Salam sayang



Duhai ibu ayah,
sungguh ku sayang sepenuh hatiku,
namun sukar untukku memulakannya,
sedangkan dirimu tanpa segan menyemai rasa sayang pada anakmu ini,
ku harap takdir tidak memisahkan kita,
walaupun sudah tertulis bahawa kita pasti akan terpisah,
pada bila2 masa,
apatah lagi di hari terakhir kita di bumi Allah ini,

Tiap hari ku mohon,
agar kau senang dan sihat sentiasa,
di terima amalan,
Jua ku mohon
engkau dilimpahi rahmatNya,
dipanjangkan umur dan masa untuk kita bersama,



anakmu ini sangat sayangkan mu,
tak berdaya hidup tanpa mu disisi,
namun..
anakmu ini
selalu menyusahkan mu,
tanpa sedikitpun engkau mengeluh,
anakmu ini..
tdk mahu mneyakiti mu,
tdk mahu menyusahkan mu lagi,
tdk mahu..tak mahu
kuhanya ingin memberi kasih sayang pada mu

ibu ayahku..
andaikata kasih sayangku belum cukup buatmu,
maafkan daku,
aku akan berusaha melimpahkan doa dan sayangku,
maafkan daku,
krn kurang berada di samping mu ketikamu sedih dn gembira,
anakmu ini berada di perantauan,
bergelumang dengan ujian dunia y penuh cabaran..
maafkan daku,
andai tidak dapat menjadi anak yang baik,
andai aku tdk selalu menyelesaikan masalah keluarga kita,
andai daku tak sempat menangis bersamamu,
cuma dari jauh ku mohon,
agar engkau menerimaku seadanya aku
dan mengerti kehidupan anakmu ini..

ku tahu engkau jua tahu
nikmat kasih sayang y engkau limpahkan pada anak2mu,
tidak pernah sesekali engkau minta balasan,
walauapapun,
aku akn berusaha memberi y terbaik buat mu..
smoga engkau sntiasa bahagia di kampung

salam sayang dari anakmu,
Zaidatul Akmal Othman

salam ukhuwah salam perjuangan

petikan KCB2:
cinta adalah kekuatan
yang mampu mengubah duri jadi mawar
mengubah cuka jadi anggur
mengubah sedih jadi riang
mengubah amarah jadi ramah
megubah musibah jadi muhibbah
itulah cinta..



suka untk ana ungkapkan rangkap sajak di atas..memandangkan ana adalah peminat sajak dan puisi ketika di bangku sekolah lagi, sudah lama rasanya tdk mnyentuh bahasa sajak y cukup indah bg ana..andai ada masa dan ruang, akan ana kongsikan sajak y ana coretkan beberapa tahun y lepas..mmg hebat ungkapan cinta bagi setiap manusia dan masing2 mempunyai pendirian sendiri tentang apa itu makna cinta sebenarnya.

cinta itu tak dapat didiskripsikan oleh org y belum pernah mendirikan rumahtangga.Ungkaplah seberapa indah dan seberapa hebat sekalipun rangkap cinta saudara2 dalam pendirian saudara. definisi cinta itu sendiri akan terlerai setelah anda benar2 membina masjid, dan memasuki alam rumah tangga. Dan atas sebab itu lah pentingnya untuk mendapat khidmat pertimbangan akal dan nasihat dari y lebih arif, iaitu org y telah mendirikan rumah tangga. MasyaAllah...mereka sudah cukup tahu asam garam kehidupan bergelar sepasang suami isteri..masakan tidak, sudah berpuluhan tahun merangkap takhta sebagai insan bergelar suami dan isteri, apatah lagi sebagai seorg ibu dan bapa. Kekuatan dan gabungan kuasa cinta antara sepasang suami isteri itulah y menentukan ’period’ sesebuah hubungan itu berkekalan. Menjadi seorg isteri/suami bukan hanya sibuk menikmati alam cinta ataupun hanya setakat meluahkan perasaan pada pasangan, tetapi ia adalah amanah/tugasan y telah dianugerahkan Allah utk sama2 menghadapi liku2 kehidupan di dunia y sementara cuma, beribadah padaNya, menyatukan ketidaksepatuan dan membentuk akhlak muslim yang mulia dalam diri dan generasi. Satu anugerah y memberi pelbagai nikmat tak terhingga..Ukurannya, lihatlah pada dalam diri, sejauh mana ana dan saudara2 MAMPU dan MAHU menangkap ilmu..sepanjang usia bergelar suami/isteri, perasaan mahu untuk berubah diri kepada satu y lebih baik begitu penting sekali(bg pendapat ana)..ramai sahabat y semasa bersmebang degn ana, apabila diajukan pdnya ’bila kau nak kawen?’(sb sudah berpunya)..jwpnnya ’belum bersedia’..termasuklah ana sendiri di peringkat awalnya.. dan barulah ana sedar jawapan itu tidak relevan krn smpai bila2 pun kita tak kan bersedia utk berumah tngga. Apabila enta enti sedia utk bergelar seorg isteri/suami, enta enti bersedia untuk memberi kebaikan dan menerima keburukan pasangn d samping mbentuk kesepaduan dlm matlamat, asasnya. Tambahan lagi, dari aspek berkenalan dn menerima keluarga pasangan, saudara-mara dan rakan2 pasangan serta segala aktivt harian membentuk percambahan dalam hubungan saudara.



Buat bakal suami,
’Dan di antara tanda-tanda kekuasaannya ialah dia menciptakan untuk mu isteri-isteri dari jenismu sendiri, supaya kamu cenderung dan rasa tenteram kepadanya, dan dijadikanNya di antaramu kasih sayang. Sesungguhnya pada yang demikian itu benar-benar terdapat tanda-tanda bagi kaum yang berfikir’. (ar-rum, 30:21)

Sungguh indah ikatan y Allah ciptakan buat manusia sbgai jalan utk melebarkan komunikasi sesama Islam. Apa yang penting?...kerjasama(*-*)..tak mampu ana huraikan dengan kata-kata. Saudara smua, ini hanya bingkisan hati ana, sekadar perkongsian buat ana dan teman2 y MAHU mbaca. Ana hanya mngharapkan secebis kekuatan di sebalik rahmat kasih sayang Allah. Semua manusia mpunyai cita dan cinta msg2, namun cinta y halal disisi Allah itu lebih barokah..iaitu cinta yang halal di mata dunia dan juga akhirat.

’Tiada yang lebih membahagiakan dua orang yang saling menyukai kecuali menikah’
( Riwayat Suyuti)

Bahtera ini sungguh hebat cabarannya selagi diri masih kuat, bahtera ini sungguh rapuh jalannya selagi diri merasa lemah. Dan berbahagialah org y bersabar kr dia memilih jalan untuk bersabar..

sekalipun cinta telah kuuraikan
telah ku jelaskan panjang lebar
nmun jika cinta kudatangi
aku jadi malu pada keterangan ku sendiri
meskipun lidahku telah mampu menguraikan
namun tanpa lidah ternyata cinta lebih terang
sementara pena begitu tergesa-gesa menuliskannya
kata-kata pecah berkeping-keping
begitu smpai kepada cinta
dalam menguraikan cinta
akal terbaring tak berdaya
bagaikan keldai terbaring dalam lumpur
cinta sendirilah yang menerangkan cinta
dan percintaan..

wallahualam'

:Halwa Telinga:

Followers